Własny biznes online w 10 krokach

Biznes internetowy stanowi bardzo ciekawą alternatywę dla tradycyjnej przedsiębiorczości, głównie z powodu ograniczenia kosztów biurowo-administracyjnych. Biznes internetowy generuje podstawowy koszt, jakim jest serwer i strona www, dzięki czemu nie ma potrzeby inwestowania w powierzchnię biurową, dodatkowe zaplecza, itp. Kolejnym aspektem świadczącym na korzyść własnego biznesu online jest możliwość dotarcia ze swoimi produktami do zdecydowanie większej ilości potencjalnych odbiorców w porównaniu do działalności stacjonarnej, w najlepszych przypadkach istnieje możliwość dotarcia do klientów na całym świecie.

Biznes internetowy przeżywa obecnie rozkwit. Ludzie na całym świecie coraz chętniej kupują online z powodu większej możliwości wyboru i oszczędności czasu. Dlatego też wykorzystanie szansy, jaką daje biznes online, może być ciekawym pomysłem na życie.

Od czego zacząć biznes online? Co należy zrobić, aby umożliwić sobie zarabianie w Internecie? Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych kroków, których wykonanie pozwoli stworzyć własny biznes online.

Biznes online w 10 krokach

  1. Pomysł – Przed rozpoczęciem własnego biznesu online, należy dokładnie przemyśleć, czym chcemy się zajmować; czy ma to być sklep internetowy, czy może firma usługowa tworząca aplikacje, a może freelancing? Pomimo nasycenia rynku, można znaleźć niszę praktycznie w każdej dziedzinie.

  2. Analiza rynku – Konkurencja jest znaczącym elementem dla każdej działalności. Szczególnie jeśli chodzi o biznes internetowy, konkurencja jest bardzo duża. Należy zatem dokładnie przeanalizować branżę, w której chcemy działać. Ocenić możliwości konkurowania z istniejącymi podmiotami. Zdecydowanie lepszym niż wchodzenie w ogólne branże, wydaje się pomysł na wyszukanie niszy i specjalizację. Dlatego warto szczegółowo zastanowić się i przeanalizować każdy, nawet najbardziej nietypowy pomysł na własny biznes online.

  3. Biznesplan – Tutaj najważniejszym słowem jest RACJONALNOŚĆ. Racjonalne określenie celów i możliwości. Szczególnie jeśli chodzi o koszty stałe i zmienne. Utrzymanie działalności, opłaty skarbowe, zatowarowanie, reklamacje, zwroty, akcje marketingowe. Każdy z tych elementów musi zostać dokładnie przemyślany. Należy również określić swoje możliwości finansowe. Każdy, nawet najlepiej rokujący biznes internetowy, obarczony jest ryzykiem. Dlatego też określenie, jak długo jesteśmy w stanie utrzymywać własny biznes online z innych środków jest kluczowe.

  4. Nazwa – Chwytliwa, niebanalna, korespondująca z logotypem biznesu online. Jest to kluczowy element planowania działalności online, gdyż wpływa bezpośrednio na wybór domeny, a pośrednio może być punktem wyjścia do przyszłych działań reklamowych. Biznes w Internecie, który charakteryzuje się ciekawą i chwytliwą, zapadającą w pamięć nazwą, ma większe szanse na sukces.

  5. Rejestracja działalności – Wszystkie pozostałe punkty wykonane. Można zatem przejść do aspektów prawniczych. Każdy biznes online jest traktowany jako działalność gospodarcza i w związku z tym przedsiębiorca musi być zarejestrowany. W zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa, należy udać się do urzędu gminy (działalność jednoosobowa), urzędu skarbowego i ZUS (spółka), w przypadku wpisu do KRS należy również opłacić koszty sądowe.

  6. Formalności:
    • Konto bankowe – tyle ile banków, tyle możliwości. Warto dokładnie przyjrzeć się propozycjom banków i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
    • Sprzedajesz – musisz zaopatrzyć się w kasę fiskalną.
    • Pieczęć firmowa – koszt kilku-kilkunastu złotych.
    • Księgowość – ustalenie sposobu rozliczania z Urzędem Skarbowym.
    • Oprogramowanie księgowe – dla wystawiania faktur.
  7. Oprogramowanie sklepu online. Przede wszystkim należy zdecydować, czy wykupujemy platformę sklepową typu SaaS (software as a service) – gotowe sklepy z możliwością ograniczonej edycji zawartości szablonu czy zlecamy utworzenie nowej platformy od podstaw. Przy założeniu, że twoim sposobem na zarabianie przez Internet jest sklep online, należy pamiętać  o umożliwieniu użytkownikom intuicyjnego poruszania się po sklepie, logicznym ułożeniu katalogów produktów czy usług, przejrzystości, szybkości wczytywania stron. Ważnym również jest unikalność opisów produktów, co pomoże przy przyszłych działaniach pozycjonowania. Należy również zwrócić uwagę na panel administracyjny, który pozwala na zarządzanie sklepem.

  8. Regulamin sklepu, regulamin zwrotów, reklamacji, polityka prywatności, itp. Przejrzyste określenie momentu zawarcia transakcji w sklepie online jest kluczowe w przypadku ewentualnych reklamacji. Każdy sklep powinien zawierać szczegółowy regulamin dotyczący sposobu zawarcia transakcji, dostawy, metod płatności, reklamacji, odstąpienia od umowy. Jeżeli nie wiesz, jak opisać takie regulaminy, zwróć się do firm specjalizujących się w tego rodzaju usługach.

  9. Dostawa. Często kluczowy element przy wyborze sklepu. Dokładnie przemyśl i przeanalizuj oferty firm kurierskich i pocztowych. Klientom zależy na wielu zmiennych dotyczących dostaw. Niektórzy kładą nacisk na możliwość odbioru osobistego, innych interesuje śledzenie przesyłki, jeszcze inni wolą odebrać przesyłkę w paczkomacie. Jeżeli masz możliwość, warto przemyśleć opcję odbioru osobistego.

  10. Reklama – Sklep wystartował. Po wycieczkach do urzędów, rozmowach z dostawcami i twórcą strony, opisaniu regulaminów, wprowadzeniu produktów, możemy zacząć sprzedawać. Jednak jak wypromować się w natłoku ogromnej konkurencji? Odpowiedzią może być utworzenie bloga jeszcze przed otwarciem sklepu. Działalność na Facebooku, newslettery, można zastanowić się też nad reklamą internetową czy prasową. Ważnym aspektem będzie także pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce internetowej, a także w miarę możliwości budżetowych inwestycja w kampanie AdWords.

Powyższe, ogólnie omówione kroki, stanowią pierwszy punkt do osiągnięcia sukcesu w działalności internetowej. Własny biznes online bez zaangażowania, wiary i cierpliwości, nie przyniesie spodziewanych efektów. Kluczowym elementem jest również ciągła dbałość o najwyższą jakość obsługi klienta. Zadowolenie klienta to ten element biznesu internetowego, który może zarówno stworzyć lub kompletnie zrujnować reputację biznesu online. Jedynie wysoki poziom zaangażowania w pracę, poświęcenie klientom wystarczającej uwagi, a także dostarczanie im produktów i usług, których naprawdę potrzebują, zbuduje między wami trwałe relacje. Zadowolony klient nie dość, że będzie wracał po więcej, stanie się też ambasadorem twojej marki i spowoduje, że twój własny biznes internetowy okaże się ogromnym sukcesem.