Cała prawda o Crowdfundingu

Poziom

Masz pomysł na świetną planszówkę, chcesz zmienić rynek aplikacji żywieniowych albo nagrać własny film. Niestety pojawia się problem – brakuje Ci pieniędzy.

Masz pomysł na świetną planszówkę, chcesz zmienić rynek aplikacji żywieniowych albo nagrać własny film. Niestety pojawia się problem – brakuje Ci pieniędzy. Co zrobić w sytuacji, gdy na koncie pusto, a rodzice mówią, żebyś zajął się czymś pożytecznym? Wtedy warto postawić na crowdfunding!

Co łączy Beethovena i crowdfunding?

Crowdfunding to nic innego, jak sposób sponsorowania różnych projektów przez zgromadzoną wokół nich społeczność. Takie przedsięwzięcie jest finansowane dzięki dużej ilości drobnych, jednorazowych wpłat. Odkąd internet stał się powszechnie dostępny, organizowanie zbiórek pieniężnych stało się znacznie prostsze. Jednak nie zawsze tak było. Choć trudno w to uwierzyć… historia crowdfundingu sięga XVIII wieku. Jego pierwowzorem była tzw. subskrypcja. Kompozytor proponował zakup swojego utworu zamożnym miłośnikom muzyki, a kiedy udało mu się zgromadzić wystarczającą liczbę zainteresowanych, brał się za pracę. To właśnie dzięki subskrypcji powstały pierwsze utwory Beethovena, a świat muzyki zyskał jednego z najwybitniejszych artystów.

Crowdfunding – w formie, którą znamy obecnie – również jest mocno powiązany z branżą muzyczną. W 1997 roku w USA fani zespołu rockowego Marillon postanowili sfinansować mu trasę koncertową. Dzięki internetowi, udało im się zebrać 60 tysięcy dolarów i spełnić marzenie o zobaczeniu swoich idoli na żywo. Zespół, widząc skuteczność tego rodzaju zbiórki funduszy, wykorzystał crowdfunding i wydał dzięki niemu trzy albumy.

Crowdfunding, jaki znamy dzisiaj

Wydarzenia z 1997 roku i zwiększająca się liczba użytkowników internetu sprawiły, że zaczęły się pojawiać profesjonalne portale crowdfundingowe. W 2000 roku powstał serwis ArtistShare.net, na którym artyści zbierali od fanów pieniądze na swoje projekty. W 2008 roku pojawił się z kolei portal indiegogo.com służący do finansowania projektów z wielu dziedzin – od małych startupów, przez filmy, na grach kończąc. Do prawdziwego przełomu doszło jednak 9 lat temu, kiedy to powstał Kickstarter. Od tamtej pory 11 milionów użytkowników wsparło ponad 111 tysięcy projektów kwotą aż 2,5 miliarda dolarów!

Sytuacja w Polsce

Okazuje się, że Polacy pokochali crowdfunding. Dowód? Najlepszym będą liczby. Według szacunków wartość polskiego rynku crowdfundingowego w 2017 roku wyniosła 200 milionów złotych. A będzie jeszcze lepiej. W tym roku może nastąpić wzrost jego wartości aż o 254%, co ma dać kwotę rzędu pół miliarda. Z jakich portali korzystają więc Polacy? Okazuje się, że wybór jest naprawdę spory, a wiele zależy od tego, na co zbieramy. Do najpopularniejszych stron należą:

  • polakpotrafi.pl – różne typy projektów,
  • wspólnyprojekt.pl – crowdfunding nie udziałowy,
  • wspólnicy.pl – crowdfunding udziałowy,
  • megatotal.pl – projekty muzyczne,
  • wspieramkulture.pl – projekty kulturalne,
  • wspieram.to – różne typy projektów.

 

Do najpopularniejszych portali należą PolakPotrafi.pl i Wspieram.to. Do tego pierwszego należy zresztą rekord polskiego crowdfundingu – internauci wsparli jeden z projektów kwotą ponad 385 tysięcy złotych. Osoby szukające finansowego wsparcia, jak i chcące go udzielić, mogą działać w ramach sporej gamy kategorii.

Crowdfunding – o czym warto pamiętać?

Jeżeli już się zdecydowaliśmy na znalezienie wsparcia na którymś z portali, warto pamiętać o kilku rzeczach. W końcu nawet najbardziej innowacyjny projekt może zniknąć w gąszczu innych, tylko dlatego, że nie potrafimy nim zaciekawić internautów. Nie jest to wcale takie trudne, wymaga jedynie naszego czasu i kreatywności. Oto co powinno się znaleźć w formacie projektu:

  • tytuł – ma być krótki, chwytliwy i wyjaśniać, czego dotyczy zbiórka,
  • opis – wszystko to, co dotyczy projektu – od szczegółów na jego temat, przez informacje o autorze, na wizualizacjach kończąc. Niekiedy warto wzbogacić opis zdjęciami i filmami, które zainteresują wspierających,
  • video – nie jest obowiązkowe, ale pomaga przedstawić projekt i pokazać to, co nie do końca udało się ubrać w słowa,
  • cel finansowy – minimalny budżet realizacji projektu. W jego wypadku istotne jest znalezienie złotego środka. Zbyt niska kwota może spowodować konieczność obniżenia jakości, a zbyt wysoka – utrudni zebranie potrzebnych pieniędzy i osiągnięcie celu,
  • bonus – forma podziękowania wspierającym za wpłatę na nasz projekt. Może to być autograf na płycie, którą chcemy wydać, dodatkowa talia kart do naszej planszówki czy spotkanie z autorem.

W internecie wszystko jest możliwe, a sukcesy takich projektów, jak Oculus czy smartwatche Pebble to tylko kropla w morzu ciekawych inicjatyw, które udało się zrealizować dzięki crowdfundingowi. Jeżeli uważasz, że Twój pomysł może coś zmienić, nie zastanawiaj się! W sieci pełno jest ludzi, którzy z chęcią dołożą cegiełkę do budowanego przez Ciebie przedsięwzięcia.

 

Źródła:

https://www.spidersweb.pl/2016/08/ekonomia-kickstartera.html

https://mambiznes.pl/finansowanie/polski-rynek-crowdfundingu-bedzie-wart-05-mld-zl-2018-r-82130

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-crowdfunding-jak-to-dziala

http://crowdfunding.pl/crowdfunding-w-polsce/

http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie przy ul. Cybernetyki 7, 02-677 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję