Już nie tylko darmowa kawa – jak firmy przyciągają pracowników?

Poziom

Dziś to pracodawca musi się postarać, żeby przyciągnąć do siebie wartościowych specjalistów – pamiętając, że kubek gorącej kawy z ekspresu i „miła atmosfera” to zdecydowanie za mało!

Kiedyś na jedno stanowisko zgłaszały się tabuny pracowników, którzy walczyli ze sobą z zaciętością i walecznością lwa. Dziś to pracodawca musi się postarać, żeby przyciągnąć do siebie wartościowych specjalistów – pamiętając, że kubek gorącej kawy z ekspresu i „miła atmosfera” to zdecydowanie za mało!

Budowanie wizerunku, czyli employer branding

Budowanie spójnego wizerunku marki jest niezwykle ważne – i to nie tylko z czysto biznesowego punktu widzenia. Znasz przecież popularne powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”, które ani trochę nie straciło na aktualności. Wiesz, co robią pracownicy zanim przyjdą na rozmowę rekrutacyjną? Czytają opinie! Właśnie dlatego warto zadbać o employer branding, czyli budowanie silnego i spójnego wizerunku firmy jako idealnego pracodawcy.

Jak to zrobić? Przede wszystkim zacząć od uświadomienia sobie, że obecnie rynkiem pracy rządzi pracownik. I to firma musi się postarać, żeby pozyskać tych najlepszych.

Dobre zarobki i wyjątkowe przestrzenie

Według przedstawionego przez HRM Institute raportu „Employer branding w Polsce 2014” aż 26% pracowników zmienia pracę ze względy na zbyt niskie zarobki. I nie ma co się im dziwić. Rosnące koszty życia determinują zwłaszcza młodych ludzi do dążenia do wyższych pensji, które pozwolą im na spłacenie kredytu, wyjazd na wymarzone wakacje czy kupno samochodu. Jeśli firmy nie stać na wysokie pensje, warto przemyśleć wprowadzenie regularnych podwyżek. Robi tak m.in. hiszpańska grupa Inditex, która przez pierwsze trzy lata pracy, co rok podwyższa pensje o 100 zł. I to bez żadnych warunków czy wymagań.

Innym sposobem na przyciągnięcie pracowników jest zapewnienie wyjątkowej przestrzeni do kreatywnej pracy. Na co przede wszystkim stawiają pracodawcy?

  • Strefa relaksu – miejsce, gdzie można przyjść, odpocząć, zagrać w popularne piłkarzyki, gry na playstation czy po prostu posiedzieć i posłuchać muzyki.
  • Strefa ciszy – przeważnie niewielki, wygłuszony pokój, w którym pracownicy mogą się wykrzyczeć i pozbyć negatywnych emocji.
  • Kawiarnia – oczywiście darmowa. Pracownicy mogą wypić pyszną kawę podawaną przez profesjonalnych baristów czy zjeść szybkie śniadanie na koszt firmy.

Kuszące benefity

Wielu pracowników przyznaje, że do przyjęcia konkretnej oferty pracy skusiły ich dodatkowe benefity oferowane przez firmę. A tu propozycje są bardzo różne i wydaje się, że pracodawców ogranicza jedynie wyobraźnia. Jakie są te najpopularniejsze?

  • Elastyczny czas pracy – nie ma konkretnej godziny, na którą trzeba się pojawić w pracy. Jest podany przedział czasowy, np. 8.00-11.00. Dodatkowo pracownikom pozwala się wybrać jeden dzień w tygodniu, kiedy mogą pracować zdalnie.
  • Bezpłatne zajęcia sportowe – zazwyczaj w postaci karty Multisport. Czasem firmy tworzą własne siłownie, na które można przyjść po pracy, nie tracąc czasu na dojazd.
  • Samochód służbowy – obecnie stał się już czymś niezwykle powszechnym. Różnica polega jednak na tym, że teraz pracodawcy dużo chętniej udostępniają samochody również do celów prywatnych.
  • Przedszkola – masz dziecko, które musisz przed pracą zawieźć do przedszkola? Teraz to nie problem, bo pracodawcy coraz częściej tworzą własne przedszkola z profesjonalną kadrą pedagogiczną. Dziecko jest blisko Ciebie, a Ty bez obaw możesz zająć się swoimi obowiązkami.

Employer branding to coś więcej niż zakup ekspresu do kawy czy nowoczesnego laptopa. To przede wszystkim kultura organizacyjna, zapewniająca pracownikom unikalne przeżycia i benefity. Pokazanie ludziom, że firma jest blisko nich i rozumie ich potrzeby. A to przecież jedna z najlepszych motywacji do pracy.   

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie przy ul. Cybernetyki 7, 02-677 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję