Małe jest w cenie – zastój na rynku dużych mieszkań

Poziom

Jakie mieszkania wybierają Polacy, jak sytuacja może się zmienić w najbliższym czasie i dlaczego największą popularnością cieszą się małe metraże? 

Własne cztery kąty to marzenie wielu młodych Polaków. Rosnące zarobki, niskie bezrobocie i równie niskie stopy procentowe – wszystko to sprawiło, że pierwszy kwartał 2018 roku był rekordowy w historii branży deweloperskiej. Jakie mieszkania wybierają Polacy, jak sytuacja może się zmienić w najbliższym czasie i dlaczego największą popularnością cieszą się małe metraże? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tym artykule.

Umarł król, niech żyje król!

Funkcjonujący w Polsce od 2014 roku program „Mieszkanie dla Młodych”, który wspierał zakup własnego mieszkania, cieszył się ogromną popularnością wśród młodych ludzi. Od 2014 roku z programu skorzystało łącznie 110 tysięcy ludzi, a ponad 70% beneficjentów stanowiły osoby nieposiadające potomstwa. O tym, jak wielką popularnością cieszył się program, najlepiej oddają liczby – w pierwszym dniu składania wniosków na rok 2018, rozdysponowano całe 381 milionów, które zaplanowano na ten rok i w ten sposób program stał się melodią przeszłości. Jaki wpływ miało „Mieszkanie dla Młodych” na sytuację na rynku nieruchomości? Taki, jak zakładano, czyli powstało wiele nowych inwestycji mieszkaniowych, a deweloperzy, widząc zwiększony popyt oraz dużą chłonność rynku, nie tylko zaczęli budować więcej i częściej, ale również zwiększyli zakres swojej działalności.

Stary program szybko został zastąpiony nowym pomysłem rządu – programem „Mieszkanie+”, który ma wspierać osoby pragnących wynająć mieszkanie w atrakcyjnej cenie. Według ekspertów może to w dłuższej perspektywie przyczynić się do znacznego obniżenia kosztów najmu, co z kolei przełoży się na większą dostępność mieszkań. Jest to o tyle istotne, że Polska wciąż należy do Państw o największym deficycie mieszkaniowym. Najgorzej sytuacja wygląda w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Trójmiasto. Ma to związek z faktem, że w największych aglomeracjach jest coraz mniej terenów dostępnych pod budowę, a regularnie zwiększająca się liczba mieszkańców sprawia, że popyt przewyższa podaż, przyczyniając się jednocześnie do wzrostu cen.

Małe jest piękne

Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego, zarobki w Polsce w 2017 roku były wyższe o średnio 6,3% w stosunku do dochodów z roku 2016. W ciągu 10 lat średnia pensja brutto wzrosła o niemal 1600 zł, co naturalnie ma przełożenie na fakt, że coraz więcej Polaków może sobie pozwolić na wzięciu kredytu hipotecznego, a co za tym idzie – zakup własnego mieszkania. Mimo tego nabywcy wciąż szukają nieruchomości o powierzchni do 50 mkw. Wpływ ma na to oczywiście cena. Pomimo faktu, że cena za jeden metr kwadratowy jest niższa w przypadku dużych lokali, to koszt całkowity dużo większy i przy zakupie mieszkania o powierzchni 100 mkw, musimy się liczyć z wydatkiem rzędu nawet jednego miliona złotych.

Życie na niskiej stopie

W 2017 roku mieszkańcy wydali na zakup mieszkań niemal 19 miliardów złotych. Wynik ten jest wyższy o 25% od tego z roku 2016 i ponad 3 razy wyższy niż w 2012 roku. Duży wpływ na taki stan rzeczy mają niskie stopy procentowe, które w naturalny sposób zachęcają ludzi do inwestowania w nieruchomości zamiast trzymania pieniędzy na lokacie. Podjęta w lipcu tego roku decyzja Rady Polityki Pieniężnej o niezmienianiu wysokości stóp procentowych może być wyraźnym bodźcem dla osób, które rozważały zakup własnych czterech kątów.

Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerują, że obecne podejście do inwestowania w lokale o mniejszej powierzchni się nie zmieni. Na mieszkania o większej powierzchni wciąż decydować się Ci najbardziej zamożni, podczas gdy Ci nieco mniej wybiorą nieco mniejszy metraż lub postawią na własny dom na przedmieściach.  Jak się rozwinie sytuacja w przeciągu najbliższych lat i czy rządowi uda się zmniejszyć deficyt mieszkaniowy w Polsce, dzięki programowi „Mieszkanie+”? Na odpowiedzi przyjdzie nam trochę poczekać, ale pewne jest jedno – coraz więcej Polaków zamienia swoje marzenia o własnych czterech kątach w realne cele.

 

Źródła:

https://www.polskieradio.pl/42/259/Artykul/2077681,Mieszkania-ida-glownie-za-gotowke-Rynek-napedzaja-bardzo-niskie-stopy-procentowe

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Komu-sluza-niskie-stopy-procentowe-2776767.html

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/stopy-procentowe-decyzja-rpp-nbp,117,0,2410869.html

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Deweloperski-boom-najlepszy-kwartal-w-historii-7591458.html?utm_source=twitter.com&utm_medium=sm&utm_campaign=socialtt

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Hipoteczne-rekordy-takiej-sprzedazy-nie-bylo-od-2011-r-7591129.html

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zastoj-na-rynku-duzych-mieszkan-7592187.html

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie przy ul. Cybernetyki 7, 02-677 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję