Programy lojalnościowe – czy to się opłaca?

Poziom

Blisko połowa Polaków przyznaje się do uczestniczenia w programach lojalnościowych.

Aż 47% Polaków przyznaje się do uczestniczenia w programach lojalnościowych*. Są tacy, którzy pod ich wpływem zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe i tankują na drugim końcu miasta tylko po to, żeby dostać kolejne punkty. Ale czy lojalność wobec konkretnej firmy naprawdę się opłaca?

I, że Cię nie opuszczę…

W kawiarni, drogerii i na stacji benzynowej. W sklepie odzieżowym, księgarni i restauracji. W banku, markecie, a nawet piekarni… wszyscy chcą Cię przywiązać do siebie na wieki wieków. Dlatego wszędzie, gdzie to tylko możliwe do gry wkraczają programy lojalnościowe.

Niby nic, a cieszy. Tak Ci się pewnie na początku wydaje. W końcu masz już w portfelu tę kolejną kartę, a na rabaty wystarczy tylko odrobinę poczekać. Czy na pewno? Może zanim podpiszesz zgodę na przetwarzanie danych, warto zastanowić się, jakie są realne korzyści?

Kosztowne „darmowe” nagrody, czyli jak to działa…

  • Przystąpienie do programu – zazwyczaj wystarczy wypełnienie krótkiego formularza, w którym podajesz swoje dane osobowe.
  • Otrzymanie karty – zbierasz na niej punkty, pieczątki, naklejki lub cokolwiek innego, co wymyśli sobie konkretny sklep czy organizacja.
  • Zbieranie punktów – podczas zakupów Twoja karta jest zasilana punktami, które później możesz wymienić na nagrody lub rabaty. W tym miejscu zaczynają się schody – przeliczniki są bardzo różne, ale znany jest przykład, że aby otrzymać podwójny bilet do Multikina, trzeba najpierw wydać ok. 5000 zł. Jeśli liczysz, że dzięki tankowaniu na stacji, która wydała Ci kartę lojalnościową, szybko „zarobisz” na nową suszarkę czy komplet garnków, możesz się przeliczyć. Nagrody tej rangi to wydatek ok. 70000 zł.
  • Odebranie rabatu/prezentu – w większości przypadków to Ty decydujesz, na co chcesz wymienić uzbierane punkty. Przeważnie są to nagrody rzeczowe lub zniżki na konkretne usługi.

Czy wynika z tego, że nie ma korzystnych programów lojalnościowych? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jednak wielu klientów chwali sobie te programy, które polegają na zbieraniu pieczątek. Ciekawym przykładem jest  Kawiarnia u Prusa w Warszawie, która po zebraniu określonej ilości stempli, oferuje nie tylko darmową kawę, ale też rabat na książki.

Za opłacalny bardzo długo uważano Payback – największy program lojalnościowy w Polsce, który rozpoczął swoją działalność w 2009 roku. Punkty można było zbierać w wielu miejscach, m.in. w Smyku, Orange, na BP czy Allegro. Tak było aż do 2016 roku, kiedy to z programu odeszło wielu partnerów, a wśród nich: BZ WBK, Empik i Drogeria Natura. Po tej sytuacji wielu klientów zrezygnowało z posiadania karty Payback, a eksperci zaczęli mówić, że program chyli się ku upadkowi.

Czy warto więc uczestniczyć w programach lojalnościowych? Każdy sam musi sobie odpowiedzieć na to pytanie. Mimo wszystko, jeśli już masz kartę konkretnego sklepu czy stacji benzynowej, chyba sensowniej wykorzystywać zebrane punkty na rabaty czy usługi niż na nagrody rzeczowe.

* http://www.arc.com.pl/wieksza_aktywnosc_w_programach_lojalnosciowych-40999565-pl.html

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie przy ul. Cybernetyki 7, 02-677 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję