Zagraniczne zakupy internetowe – co musisz wiedzieć?

Poziom

Raport „E-commerce in Europe” przygotowany przez PostNord podaje, że w 2016 roku już co trzeci Polak zrobił zakupy w zagranicznym e-sklepie. 

Raport „E-commerce in Europe” przygotowany przez PostNord podaje, że w 2016 roku już co trzeci Polak zrobił zakupy w zagranicznym e-sklepie. I jak wydaje się tendencja jest rosnąca. Kupowanie na popularnym ebayu, amazonie czy AliExpress może mieć swoje plusy, ale jest parę rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim sięgniesz do portfela!

Czy zagranicą zawsze jest taniej?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – nie zawsze! Każde zakupy – czy to w lokalnych punktach, czy tych w USA lub Chinach – trzeba dobrze przemyśleć. W zagranicznych e-sklepach taniej możesz kupić markowe produkty, a przede wszystkim sprzęt elektroniczny, perfumy i oczywiście ubrania. Bez doliczania do ceny towaru na „internetowej półce” kosztów przesyłki, cła i podatków, produkt może być tańszy od tego „polskiego” nawet o połowę. Zanim jednak po przeczytaniu tego akapitu, otworzysz jedną z zagranicznych stron e-commerce, dobrze to przemyśl. Przy każdym zakupie musisz wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, jakie będzie trzeba ponieść po dotarciu towaru do Polski. Dlatego, zanim klikniesz i dodasz coś do koszyka – sprawdź, czy „u nas” na pewno nie będzie taniej.

Co z przesyłką i jej kosztami?

Polacy najczęściej zamawiają w takich serwisach internetowych, jak: ebay, amazon, asos czy AliExpress. Niektóre z nich mają swoje europejskie odpowiedniki, na które warto zaglądać, bo ich oferta jest często dużo atrakcyjniejsza. I tak np. kupując na ebay.co.uk, możesz otrzymać darmową przesyłkę – wystarczy jedynie, że wydasz minimum 25 funtów. Innym sposobem na obniżenie kosztów wysyłki jest zbiorowe zamawianie zakupów razem ze swoimi znajomymi. Dzięki temu podzielicie miedzy sobą koszty i może się okazać, że koniec końców będą one naprawdę niewielkie.

Jak ustalana jest cena przesyłki? Przeważnie indywidualnie w zależności od wagi i wartości produktu. Istotny jest również rodzaj przesyłki zagranicznej, na jaką się ostatecznie zdecydujesz.

  • Standard Shipping – zwykła przesyłka pocztowa, która dotrze do Ciebie od 1 do 4 tygodni. Jest najtańsza, a jej zawartość często nie jest oclona. Nie masz jendak możliwości śledzenia swojej paczki.
  • Airmail – przesyłka lotnicza dostarczana po około tygodniu od zamówienia. Również nie umożliwia śledzenia paczki.
  • Courier Shipping – przesyłka kurierska i jednocześnie najdroższa z opcji. Paczka dociera do Ciebie w ciągu 3-5 dni i możesz śledzić jej lokalizację. Niestety ten rodzaj przesyłek jest najbardziej narażony na oclenie.

Cło i podatki – czy można ich uniknąć?

Cło jest pobierane od towarów spoza Unii Europejskiej, przewyższających wartość 45 euro. Jego wysokość jest różna w zależności od produktu, ale jeśli już zostanie naliczone, trzeba będzie również zapłacić 23-procentową stawkę VAT. Paczka nie musi jednak trafić do urzędu celnego – wszystko zależy od jej oznaczenia czy deklaracji cenowej. Jeśli na kartonie jest naklejka lub napis „Gift”, znaczy, że towar nie jest przeznaczony do użytku handlowego, a Ty unikniesz płacenia cła i VAT-u.

Zwroty i gwarancje

Jeśli kupujesz w krajach UE, korzystasz z takich samych przepisów gwarancyjnych, jak w Polsce. A towar objęty jest zazwyczaj 2-letnią gwarancją. W przypadku sporu ze sprzedawcą, możesz skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jeśli natomiast zamawiasz towar z USA lub Chin, możesz mieć większe problemy ze skorzystania z gwarancji. W Stanach Zjednoczonych prawie wszystkie przedmioty obejmuje gwarancja ograniczona jedynie do terytorium „Wujka Sama”. Co ciekawe, np. w amerykańskim sklepie Apple’a tablety i komputery są objęte światową gwarancją, a iPhony już nie. Chiny za to przeważnie przestrzegają globalnych gwarancji, ale żeby naprawić uszkodzony towar, trzeba go odesłać do Chin. A to wymaga czasu.

W przypadku zwrotów do e-sklepów zarejestrowanych na terenie UE masz na nie 14 dni od momentu odebrania przesyłki. Nie musisz podawać powodu, wypełniasz jedynie formularz, w którym informujesz sprzedawcę, że chcesz oddać towar. W krajach spoza UE dokładnie zapoznaj się z zasadami zwrotów – może się okazać, że interesujący Cię sprzedawcy w ogóle ich nie honorują.

Czy zakupy w zagranicznych e-sklepach mogą być opłacalne? Jak najbardziej, ale trzeba wszystko dokładnie policzyć. Nie chcesz przecież, żeby po dodaniu wszystkich kosztów, okazało się, że kupienie Twojej wymarzonej rzeczy, było znacznie tańsze tu na miejscu – w Polsce. Dlatego najpierw licz, a potem sięgaj do kieszeni.

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie przy ul. Cybernetyki 7, 02-677 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję