Cała prawda o Crowdfundingu

Masz pomysł na świetną planszówkę, chcesz zmienić rynek aplikacji żywieniowych albo nagrać własny film. Niestety pojawia się problem – brakuje Ci pieniędzy. Co zrobić w sytuacji, gdy na koncie pusto, a rodzice mówią, żebyś zajął się czymś pożytecznym? Wtedy warto postawić na crowdfunding!

Co łączy Beethovena i crowdfunding?

Crowdfunding to nic innego, jak sposób sponsorowania różnych projektów przez zgromadzoną wokół nich społeczność. Takie przedsięwzięcie jest finansowane dzięki dużej ilości drobnych, jednorazowych wpłat. Odkąd internet stał się powszechnie dostępny, organizowanie zbiórek pieniężnych stało się znacznie prostsze. Jednak nie zawsze tak było. Choć trudno w to uwierzyć… historia crowdfundingu sięga XVIII wieku. Jego pierwowzorem była tzw. subskrypcja. Kompozytor proponował zakup swojego utworu zamożnym miłośnikom muzyki, a kiedy udało mu się zgromadzić wystarczającą liczbę zainteresowanych, brał się za pracę. To właśnie dzięki subskrypcji powstały pierwsze utwory Beethovena, a świat muzyki zyskał jednego z najwybitniejszych artystów.

Crowdfunding – w formie, którą znamy obecnie – również jest mocno powiązany z branżą muzyczną. W 1997 roku w USA fani zespołu rockowego Marillon postanowili sfinansować mu trasę koncertową. Dzięki internetowi, udało im się zebrać 60 tysięcy dolarów i spełnić marzenie o zobaczeniu swoich idoli na żywo. Zespół, widząc skuteczność tego rodzaju zbiórki funduszy, wykorzystał crowdfunding i wydał dzięki niemu trzy albumy.

Crowdfunding, jaki znamy dzisiaj

Wydarzenia z 1997 roku i zwiększająca się liczba użytkowników internetu sprawiły, że zaczęły się pojawiać profesjonalne portale crowdfundingowe. W 2000 roku powstał serwis ArtistShare.net, na którym artyści zbierali od fanów pieniądze na swoje projekty. W 2008 roku pojawił się z kolei portal indiegogo.com służący do finansowania projektów z wielu dziedzin – od małych startupów, przez filmy, na grach kończąc. Do prawdziwego przełomu doszło jednak 9 lat temu, kiedy to powstał Kickstarter. Od tamtej pory 11 milionów użytkowników wsparło ponad 111 tysięcy projektów kwotą aż 2,5 miliarda dolarów!

Sytuacja w Polsce

Okazuje się, że Polacy pokochali crowdfunding. Dowód? Najlepszym będą liczby. Według szacunków wartość polskiego rynku crowdfundingowego w 2017 roku wyniosła 200 milionów złotych. A będzie jeszcze lepiej. W tym roku może nastąpić wzrost jego wartości aż o 254%, co ma dać kwotę rzędu pół miliarda. Z jakich portali korzystają więc Polacy? Okazuje się, że wybór jest naprawdę spory, a wiele zależy od tego, na co zbieramy. Do najpopularniejszych stron należą:

  • polakpotrafi.pl – różne typy projektów,
  • wspólnyprojekt.pl – crowdfunding nie udziałowy,
  • wspólnicy.pl – crowdfunding udziałowy,
  • megatotal.pl – projekty muzyczne,
  • wspieramkulture.pl – projekty kulturalne,
  • wspieram.to – różne typy projektów.

 

Do najpopularniejszych portali należą PolakPotrafi.pl i Wspieram.to. Do tego pierwszego należy zresztą rekord polskiego crowdfundingu – internauci wsparli jeden z projektów kwotą ponad 385 tysięcy złotych. Osoby szukające finansowego wsparcia, jak i chcące go udzielić, mogą działać w ramach sporej gamy kategorii.

Crowdfunding – o czym warto pamiętać?

Jeżeli już się zdecydowaliśmy na znalezienie wsparcia na którymś z portali, warto pamiętać o kilku rzeczach. W końcu nawet najbardziej innowacyjny projekt może zniknąć w gąszczu innych, tylko dlatego, że nie potrafimy nim zaciekawić internautów. Nie jest to wcale takie trudne, wymaga jedynie naszego czasu i kreatywności. Oto co powinno się znaleźć w formacie projektu:

  • tytuł – ma być krótki, chwytliwy i wyjaśniać, czego dotyczy zbiórka,
  • opis – wszystko to, co dotyczy projektu – od szczegółów na jego temat, przez informacje o autorze, na wizualizacjach kończąc. Niekiedy warto wzbogacić opis zdjęciami i filmami, które zainteresują wspierających,
  • video – nie jest obowiązkowe, ale pomaga przedstawić projekt i pokazać to, co nie do końca udało się ubrać w słowa,
  • cel finansowy – minimalny budżet realizacji projektu. W jego wypadku istotne jest znalezienie złotego środka. Zbyt niska kwota może spowodować konieczność obniżenia jakości, a zbyt wysoka – utrudni zebranie potrzebnych pieniędzy i osiągnięcie celu,
  • bonus – forma podziękowania wspierającym za wpłatę na nasz projekt. Może to być autograf na płycie, którą chcemy wydać, dodatkowa talia kart do naszej planszówki czy spotkanie z autorem.

W internecie wszystko jest możliwe, a sukcesy takich projektów, jak Oculus czy smartwatche Pebble to tylko kropla w morzu ciekawych inicjatyw, które udało się zrealizować dzięki crowdfundingowi. Jeżeli uważasz, że Twój pomysł może coś zmienić, nie zastanawiaj się! W sieci pełno jest ludzi, którzy z chęcią dołożą cegiełkę do budowanego przez Ciebie przedsięwzięcia.

 

Źródła:

https://www.spidersweb.pl/2016/08/ekonomia-kickstartera.html

https://mambiznes.pl/finansowanie/polski-rynek-crowdfundingu-bedzie-wart-05-mld-zl-2018-r-82130

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-crowdfunding-jak-to-dziala

http://crowdfunding.pl/crowdfunding-w-polsce/

http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Mało? Czytaj kolejny wpis...

Przeczytaj też