Jak nie pójść z torbami. Co się składa na cenę biletu lotniczego?

W dzisiejszy czasach świat stoi przed nami otworem bardziej niż kiedykolwiek… i to dosłownie! Na Polskich lotniskach pojawia się coraz więcej przewoźników oferujących loty w najdalsze i najbardziej egzotyczne miejsca na ziemi. Pytanie brzmi – za co tak naprawdę płacimy, kupując bilet i jak nie dać się nabić w butelkę? Jeżeli szukacie odpowiedzi na te pytania, to dobrze trafiliście.

Podatek

Podatek to prawdopodobnie najbardziej skomplikowana opłata, która wliczona jest w cenę biletu lotniczego. Najprościej rzecz ujmując, jest to suma, na którą składa się podatek VAT oraz szereg różnych opłat, takich jak opłata lotniskowa czy paliwowa. Tych drobnych składowych jest naprawdę wiele i przeciętnemu zjadaczowi chleba mogą się one wydać nie tylko skomplikowane, ale i dziwne. Wpływ na to ma fakt, że każde lotnisko może ustalać swoje własne elementy podatku i dopasowywać je indywidualnie dla każdego lotu, stąd nie należy się dziwić, że musimy zapłacić za zabezpieczenie bagażu czy przejście przez „rękaw”. Jakie są więc najczęściej stosowane podatki lotnicze, które podnoszą cenę naszego biletu?

  • XX – jest to siedmioprocentowy podatek VAT od podstawy taryfowej, czyli ceny biletu lotniczego ustalonej przed dodaniem podatków,
  • XW – podatek lotniskowy, czyli opłata za każdego odlatującego z portu podróżnika. Wysokość XW jest zróżnicowana dla każdego lotniska,
  • EX – podatek bagażowy, który musimy zapłacić niezależnie, czy bagaż posiadamy (obowiązuje tylko we Włoszech),
  • XA – podatek na ochronę przyrody oraz zwierząt (obowiązuje nas tylko przy lotach do USA).

 

Opłaty linii lotniczych

Przeszliśmy już przez należności i podatki nakładane przez władze państwowe oraz porty lotnicze, wciąż jest to jednak około 41% ceny biletu. Co z pozostałymi 59%? Te już są zależne od linii lotniczych i znacznie częściej podlegają zmianom i manipulacjom. Brak rzetelnego opisywania opłat sprawia, że łatwo można zostać wprowadzonym w błąd, a dodatkowo niesłusznie sugeruje, że opłaty stanowią przychód lotniska, a nie samych linii. Nawet ci, którzy podróżują bardzo często, bez dostępu do wszystkich informacji, nie będą w stanie określić, czy usługa, za którą płacą nie jest zbyt wygórowana, a opłaty – naliczone w prawidłowy sposób. Mając na myśli dobro podróżujących, 1 listopada 2008 roku wprowadzono przepisy wspólnotowe, które nakazują przewoźnikom opisywać wszystkie składowe ceny biletu w sposób przejrzysty i zrozumiały dla wszystkich. Dzięki temu łatwiej nam przychodzi wyliczenie kosztów i wybranie najlepszej oferty ze wszystkich dostępnych.

Za to każą nam płacić linie lotnicze:

  • Opłata za rezerwację miejsca – niemal zawsze, kiedy kupujemy bilet, zostajemy losowo przydzieleni do wolnego miejsca. Pragniesz cieszyć się podczas lotu widokami, a przydzielono Ci miejsce na wylocie? A może lecisz z kimś bliskim i dostaliście odległe od siebie miejsca? Niestety za zmiany musisz zapłacić,
  • opłata za dokonanie wydanie biletu – to nie żart. Okazuje się, że system rezerwacji biletów online wymaga dosyć kosztownej konserwacji. A kto ponosi jej koszty? Ty, czyli pasażer :)
  • ubezpieczeniowa – została wprowadzona po wydarzeniach z 11 września 2001 roku, z powodu znacznego wzrostu kosztów ubezpieczenia,
  • opłata paliwowa – jest niezależna od podstawowej taryfy lotniczej i stanowi swoisty „chwyt marketingowy”, pokazujący pasażerom jak zmienia się cena dostępnych biletów, np. w zależności od obowiązujących aktualnie cen za beczułkę ropy,
  • opłata za bagaż rejestrowany – niczym nowym nie jest naliczanie przez tanie linie lotnicze dodatkowej opłaty za przewóz bagażu rejestrowanego,
  • opłata za odprawę na lotnisku – od czasu wprowadzenia odprawy online, wielu z przewoźników.

 

Zmiany cen biletów – od czego zależą i dlaczego nie są gwarantowane?

Jak wspominaliśmy wcześniej przy opłacie paliwowej, ceny biletów mogą się zmieniać. Zmiany te mogą być niekiedy bardzo dynamiczne, zwłaszcza kiedy mówimy o tanich liniach lotniczych. W ich przypadku cena może być uzależniona nie tylko od cen ropy, ale przede wszystkim – od ilości sprzedanych miejsc w samolocie. Wybór państwowych linii lotniczych wiąże się z mniejszym ryzykiem dynamicznych zmian, ryzyko to wciąż jednak istnieje. Jeżeli opłacasz rezerwację za pomocą przelewu, musisz się liczyć z koniecznością kolejnych dopłat. Podczas takiej rezerwacji, linie lotnicze poinformują Cię o ostatecznym terminie wykupienia biletu, tak aby cena za niego już się nie zmieniła.

Podróże kształcą i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Warto jednak dogłębnie poznać wszystkie opłaty i wybrać najkorzystniejszą ofertę, żeby na locie się nie przejechać. W końcu wartość edukacyjna płynąć z samej wyprawy, a nie nauki na własnych błędach popełnionych podczas zakupu biletu u nie do końca uczciwego przewoźnika.

 

Źródła:

https://www.biletylotnicze.pl/poradnik-podroznika/co-wplywa-na-cene-biletu-lotniczego

https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/konsument-turystyka/686005,Ukryte-oplaty-w-cenie-biletu-lotniczego.html

https://www.esky.pl/porady-dla-podroznych/loty/rezerwacja-lotu/co-zawiera-cena-lotu-samolotem?gclid=CjwKCAjw1ZbaBRBUEiwA4VQCITfEVBVtAtfN8tei5aBFBq3DC-pl3Hf4tfRs5WMG6533czym8m2r7hoCrGQQAvD_BwE

http://blog.airfly.pl/index.php/2008/05/14/tajemnice-biletu-lotniczego-skladniki-ceny-biletu/

Mało? Czytaj kolejny wpis...

Przeczytaj też